مقاله کوتاه: مدیریت منابع انسانی-2

مدیریت منابع انسانی پروژه یکی از ده حوزه دانش در PMBOOK است.
اولین فرآیند مدیریت منابع انسانی برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع انسانی است که فرآیند شناسایی و مستندسازی نقش‌های پروژه، مهارت‌های مورد نیاز، گزارش دهی روابط و ایجاد یک برنامه مدیریت توقف است.
فایده کلیدی این فرآیند این است که نقش و مسئولیت‌های پروژه و برنامه مدیریت تامین پرسنل شامل برنامه مدیریت تامین پرسنل، از جمله برنامه زمانبندی برنامه مدیریت برای دستیابی کارکنان و آزاد سازی خروجی اصلی این فرآیند.
فرآیند دوم به دست آوردن امکان دسترسی به منابع انسانی و به دست آوردن تیم لازم برای تکمیل فعالیت‌های پروژه است که شامل مشخص نمودن هدایت تیم و تخصیص مسئولیت برای رسیدن به یک تیم موفق است.
مرحله سوم توسعه تیم پروژه این است که فرآیند بهبود قابلیت هم‌کاری اعضای تیم و بهبود عملکرد کلی تیم برای ارتقا عملکرد پروژه و بهبود عملکرد کلی این فرآیند تیمی است که خروجی اصلی این فرآیند تیمی است که خروجی اصلی این فرآیند تشکیل تیم است.
این چهار فرآیند توسط تیم پروژه مدیریت می‌شود که فرآیند پی‌گیری اعضای تیم است. بازخورد مساله و مدیریت تغییرات در عملکرد پروژه بهینه‌سازی عملکرد پروژه در این فرآیند این است که این فرآیند بر رفتار تیمی تاثیر می‌گذارد و مشکلات حل تعارض را مدیریت می‌کند و عملکرد اعضای تیم را برآورد می‌کند خروجی اصلی این فرآیند تغییر است.

 

تدوین: دکتر هبه صغر